I pilotprojektet Scenisk 2024 påbörjade vi arbetet med att skapa bättre förutsättningar för mötet mellan kultur och skola. Med Scenisk ville vi ta arbetet till den arena där mötet sker: i skolan. Vi skapade och utvecklade verktyg för att stärka kulturombudens roll, hittade metoder för att undanröja hinder mellan skola och kultur samt skapade möten mellan professionella scenkonstutövare och skolans värld.

Nu bygger vi vidare på våra erfarenheter i ett nytt projekt, Scenisk 2.0!

Scenisk 2.0 ska:

Fördjupa förståelsen för mötet mellan skola och scenkonst
Skapa utrymme för reflektion kring upplevelse och kvalitet
Analysera verktyg för urval, särskilt inom cirkus och dans Möjliggöra möten med scenkonstutövare och forskare
Skapa nätverk för framtida samarbete
Skapa en digital kunskapsbank Belysa förutsättningar för elever med funktionsnedsättningar
Ta fram en tydlig modell för kunskapsöverföring mellan kultur och skola

Det övergripande målet med Scenisk 2.0 är att öka antalet kulturaktiviteter i skolan jämlikt över hela landet samt att säkra barns och ungas rätt till scenkonstupplevelser i skolan.

 

Projektet genomförs under 2025 med stöd av Kulturrådets bidrag för Stärkt kultur i skolan.

Fokusområden Scenisk 2.0

Cirkus och dans

– vi bekantar oss med cirkus och dans som samtida och aktuella scenkonstformer. Vi ger deltagarna en fördjupad förståelse av dans och cirkus och utforskar möjligheterna med dessa konstformer i skolan och hur vi bäst tar vara på elevernas upplevelser.

Scenkonst i kontext

– vi utforskar hur olika samhällskontexter och traditioner formar vår syn på vad som är relevant och meningsfull scenkonst för barn och unga genom föreläsningar som syftar till att ge deltagarna en djupare förståelse för mötet mellan skola och kultur.

Metodutveckling

– vi arbetar fram en metod där deltagande kulturombud kan implementera nyvunna kunskaper på sin egen arbetsplats.

Målgrupp

Scenisk 2.0 riktar sig till kulturombud i hela grundskolan samt anpassad grundskola.

Genomförande

Projektet omfattar under 2025 två fysiska träffar samt tre digitala föreläsningar. Den första fysiska träffen sker under ett internat i Stockholm, den andra fysiska träffen sker under en intensiv förlängd workshophelg i samarbete med Regionteater Väst.

Innehållet inkluderar föreställningsbesök, reflekterande samtal och möten med scenkonstutövare och forskare.

Datum

19 mars kl.15:00 – 16:30  digital föreläsning

9 – 12 april  Internat i Stockholm

8 maj kl. 15:00 – 16:30 – digital föreläsning

16 september kl. 15:00 – 16:30 – digital föreläsning

22 – 26 oktober  Internat i Uddevalla/Borås

Kursen är kostnadsfri – ASSITEJ Sverige svarar för kost och logi vid internat

 

OBS! För att bli antagen till kursen behöver du kunna delta vid samtliga kurstillfällen.

 

 Sista ansökningsdag: 16 februari