Almedalen -23

Sedan några år arbetar ASSITEJ Sverige med tre fokusområden där kulturpolitiskt arbete avseende barn och ungas rätt till scenkonst i skolan är ett av områdena.

Detta arbete resulterade våren 2022 i att vi presenterade rapporten ”Spelar mindre roll – om den ojämlika fördelningen av scenkonst till barn och unga i skolan”. Rapporten innehåller bl a en enkät till alla Sveriges kommuner och regioner innehållande frågor kring mål, statistik, budget och organisation kring scenkonstdistributionen till skolorna.

Våren 2023 presenterade vi en andra rapport, ”Kom scenkonst”. Syftet med denna rapport, liksom med vår förra, var att bidra till lösningar för att säkra alla barns lika rätt till scenkonstupplevelser i skolan, genom att undersöka barns och ungas tillgång till scenkonst i skolan i relation till uppsatta politiska mål. I rapporten har vi talat med kultursamordnare, konsulenter och kulturutvecklare i sex kommuner och tre regioner för att förmedla en bild av och skapa en förståelse om hur distributionen av scenkonst och kultur ser ut idag.

För att säkerställa alla barn och ungas likvärdiga tillgång till scenkonstupplevelser i skolan föreslår vi i dessa rapporter att:

1. Det införs en nationell modell för distribution och finansiering inom scenkonstområdet där departementen för kultur och skola samverkar, så att allabarn och unga garanteras scenkonst kontinuerligt under sin skoltid.

2. Det införs ett nationellt kompetenscenter som arbetar strukturellt och operativt med att säkerställa en fungerande infrastruktur. Kompetenscentret ska genom särskilda insatser för särskilt utsatta kommuner utjämna ojämlikheter.

3. Det förs nationellt samlad statistik där måluppfyllelsen av scenkonstupplevelser för barn och unga i skolan analyseras kontinuerligt.

I våra argument för en nationell modell för distribution och finansiering inom scenkonstområdet har vi hänvisat till hur det fungerar i vårt grannland Norge.

Länk till beskrivning av hur vårt förslag till en svensk modell inspirerad av Norge:

2023

Spelar mindre roll?

2022

Barnens rätt till scenkonst i skolan - en fråga postnummer?

Som ett led i vårt kulturpolitiska arbete gjorde vi 2019 en enkät med 30 slumpvis valda kommuner från hela landet där vi kartlade de ekonomiska medel som kommunerna lade i form av kulturbudgetar för inköp av scenkonst till skolorna i kommunen. Vi tog också in uppgifter om hur mycket medel kommunerna fick i form av Skapande skola-medel från Kulturrådet.
 
Den samlade kartläggningen 2019 visade på stora variationer mellan kommunerna och en sammanfattande analys är att tillgången till scenkonstupplevelser för barn och unga i skolan är mycket ojämlik.
 
Under hösten 2024 har vi gjort en uppföljande enkät för att se hur medlen för scenkonst i skolan utvecklats sedan 2019 med fokus på att utvärdera trender i finansiering av kulturbudgetar och “Skapande Skola”-medel, samt att undersöka hur dessa resurser har förändrats under perioden.

Läs analysen av jämförelsen via länken nedan: